Recruitment Specialist for qualified professionalsFinance | Audit | GRC

Prijs jezelf maar eens in de hemel

23-06-2016

64 procent van de Nederlanders vindt het niet nodig om over hun succes te praten, blijkt uit onderzoek van LinkedIn. Zonde: zo blijven talenten vaak onterecht onopgemerkt.

Je collega strijkt met de eer van een project waar jij heel hard voor hebt gewerkt, en jij denkt: ‘Laat maar’, Je krijgt een enthousiaste mail van een dankbare klant, jij leest ’m en klikt de mail daarna tevreden weg in plaats van het bericht met je manager te delen. Want hard werken is normaal, je wordt ervoor betaald en bovendien, ze wéten op werk natuurlijk wel dat je je best doet.

We houden niet van opscheppen over ons werksucces. Uit een online enquête van LinkedIn onder 19.168 werknemers blijkt zelfs dat 64 procent van de Nederlanders er ‘weinig waarde’ in ziet. Anoek Eckhardt, communicatiemanager bij LinkedIn: „We vinden dat onze collega’s en werkgever maar moeten signaleren dat we goed werk leveren.” Wereldwijd vindt bijna een kwart (24 procent) het niet makkelijk over hun professionele succes te vertellen, voor 42 procent voelt het zelfs als opschepperij.

„We hopen dat anderen opmerken hoe hard we werken, en zijn dan teleurgesteld als dat niet zo blijkt te zijn,” zegt arbeids- en organisatiepsycholoog Rebecca Vandenabeele van Lemongrass coaching. Ze ziet in haar praktijk voortdurend mensen die worstelen met zichtbaar zijn op het werk. En dat is niet altijd nodig: „Je goede resultaten gaan pas voor je werken als je erover gaat communiceren. Door mondiger te zijn over je succes heb je meer invloed op je carrière.” Het is dus niet aan de ander om je op te merken. „De kans is dan bijvoorbeeld groter dat je projecten krijgt die je ook echt leuk vindt, eerder in aanmerking komt voor een promotie of eerder die nieuwe baan krijgt.”

Want er zijn natuurlijk altijd mensen die wél mondig zijn op het werk. Vandenabeele: „Er zitten gigantisch veel mensen op een verkeerde plek in de organisatie, puur omdat ze het hardst hebben geschreeuwd. Dat komt een bedrijf ook niet ten goede.” Daarom: zeven manieren om subtiel op te scheppen.

1. Bepaal waarover je kunt opscheppen

Uit het onderzoek van LinkedIn blijkt dat 40 procent van de mensen het lastig vindt om uit te leggen wat hij of zij precies voor werk doen. Je functietitel en het bedrijf noemen gaat nog goed, maar echt uitleggen waar je elke dag mee bezig bent en waarom juist jij dat zo goed kunt en wilt, dát vergt zelfkennis. En als je hier zelf nooit goed over hebt nagedacht, kun je het natuurlijk ook nooit vlot onder de aandacht van anderen brengen. Arbeidspsycholoog Rebecca Vandenabeele: „Het is belangrijk voor je zelfvertrouwen dat je die kennis over jezelf paraat hebt.”

LEER VAN DE VS

Als we van één land kunnen leren hoe je omgaat met successen, zijn het de Verenigde Staten wel: hier heerst een bedrijfscultuur die erg gericht is op persoonlijke prestaties.

Uit onderzoek van LinkedIn blijkt dat 59 procent van de werknemers in de VS meent successen te moeten melden bij leidinggevenden om promotie te krijgen, tegenover 33 procent in Nederland.

45 procent van de Amerikanen voelt zich dan ook zelfverzekerd om over successen te praten. In Nederland is dat 34 procent.

Zo doe je dat: „Ik geef vaak de opdracht zes succesverhalen over jezelf op te schrijven,” zegt Vandenabeele. „Wat wilde je bereiken, hoe ben je te werk gegaan en wat was het resultaat ervan?” Kies daar twee verhalen uit, vertel die aan een collega of goede vriend, en laat hen er vervolgens uit destilleren wat jouw vaardigheden zijn. „Dus zeg niet zelf: hieruit blijkt dat ik goed in ‘x’ ben, maar laat hen dat doen. Soms zie je zelf over het hoofd waar je écht goed in bent.”

2. Oefen je persoonlijke pitch

Vage kennis op een verjaardagsborrel: ‘Ah, je bent it’er? Dus dan doe je iets met computers?’ Jij: ‘Ja.’ En hop, het gesprek is stilgevallen. Als je op een borrel al niet enthousiast kunt vertellen wat je doet, dan kun je dat op de momenten dat het écht handig zou zijn ook niet: sollicitatiegesprekken, of de kennismaking met je nieuwe manager. Sollicitanten die kort en bondig kunnen uitleggen wat ze doen, presteren beter in een sollicitatiegesprek, vindt bijna 83 procent van personeelsmedewerkers in Nederland.

Zo doe je dat: Schrijf het voor jezelf uit: wie ben je, wat doe je, waar werk je op dit moment aan? Houd het kort en levendig door een leuk voorbeeld te geven van iets waarmee je nu bezig bent. Vandenabeele: „Het gaat erom dat je iets paraat hebt als iemand naar je werk vraagt.” Oefen voor verschillende situaties: een voor werkborrels, een voor als je solliciteert en een voor als je op date bent. Hoe vaker je leert om met enthousiasme over je werk te praten, hoe makkelijker en natuurlijker het uiteindelijk gaat.

3. Grijp elk moment om te shinen

Je manager vraagt in de vergadering hoe het met het project staat. Jij antwoordt: „Goed! Alles gelukt, ging prima.” Je manager knikt tevreden, en de vergadering gaat door. Je denkt waarschijnlijk: ‘Mooi zo, kort en bondig geantwoord’, maar in werkelijkheid heb je een kans gemist om aan je zichtbaarheid te werken. Mensen zijn gek op anekdotes, dus gééf ze die. Vertel een hilarisch verhaal over dat project en houd even de aandacht vast, terwijl je tegelijkertijd laat merken hoe hard je hieraan werkt.

Zo doe je dat: Vaak kun je van tevoren al wel aan zien komen wanneer er updates van je worden gevraagd. Bedenk wat je gaat zeggen. Zit er iets grappigs aan je ervaring? Iets herkenbaars voor je collega’s? Kun je iets in een anekdote kwijt waar de rest ook iets aan heeft of van leert? Als je vertelt hoe je een moeilijke klant tevreden hebt gemaakt, is dat voor iedereen interessant om van te leren. Wees zo concreet mogelijk en geef voorbeelden.

Krijg je nou écht je strot niet uit dat je zelf geweldig bent? Benoem de successen van je afdeling, team of bedrijf 

4. Gebruik schaamteloos een collega

Heel simpel: spreek met een collega af dat je iets aardigs zegt over elkaar. Het lijkt wat kinderachtig, maar zo verkeerd is het niet om te bedenken waar de ander goed in was en dat hardop te benoemen in de vergadering. Zorg er natuurlijk wel voor dat je het meent, en kies ook een collega die het subtiel en gemeend terug kan doen. Of, nog beter: praat over jezelf juist door het over anderen te hebben. Als je je mentor, baas of collega de hemel in prijst omdat ze zo punctueel zijn of een situatie goed hebben aangepakt, reflecteert dat automatisch op jou: je toehoorder weet dus dat jij die kwaliteiten belangrijk vindt. Het laat ook zien dat je collegiaal en genereus bent.

Zo doe je dat: Dit is ook handig in een sollicitatiegesprek, waarin je bijvoorbeeld kunt vertellen wat je van je vorige baan en collega’s hebt geleerd.

5. Zoom uit

Krijg je nu écht je strot niet uit dat je zelf geweldig bent? Zoom dan verder uit. Benoem de successen van je afdeling, team of bedrijf. Psycholoog Rebecca Vandenabeele: „Als je vertelt dat je afdeling 5 miljoen heeft omgezet, straalt dat ook op jou af. Natuurlijk heb je dat niet alleen gedaan, maar het succes wordt onbewust wel aan jou gekoppeld.”

Zo doe je dat: Vertel aan welke resultaten jij hebt bijgedragen. Vandenabeele: „Mensen praten erg vanuit taken en werkzaamheden. Wat doe ik. Wat kan ik. Ik probeer ze dan vanuit de resultaten te laten praten: dit heb ik bereikt, en dat zorgde ervoor dat mijn organisatie dit en dit heeft bereikt.”

6. Gooi er dankbaarheid in

Dit is een goede truc voor iedereen die van zichzelf weet dat ze juist te vaak opscheppen: gooi er wat dankbaarheid in. Vandenabeele: „Dat doen ze in de Verenigde Staten vaak: het is hun manier van bescheiden zijn. Ik vraag me af of het binnen onze cultuur past, maar het zou een manier kunnen zijn om je onbescheidenheid te temmen.”

Zo doe je dat: Doorspek je verhaal over je geweldige prestaties met de woorden ‘blij’, ‘dankbaar’ en ‘verrast’. Je bent ‘gelukkig’ met de enorm grote klanten die je binnenhaalt. Je was ‘zelf ook verrast’ dat je al na een half jaar promotie kreeg. Je had ‘geluk’ om de beste van je afdeling te worden gekozen, zes keer op rij.

7. Ga niet klagen over je succes

‘Voor de derde keer dit jaar vlieg ik eersteklas voor een zakenreis naar New York. Ik zie nu al op tegen de jetlag.’ Een dergelijke opmerking wordt gezien als een ‘humblebrag’: een compliment aan jezelf verstopt in een klacht – heel doorzichtig voor iedereen.

Zo doe je dat (niet): Je kunt beter oprecht blij zijn met je succes (‘Ik mag alweer op zakenreis!), dan de humblebrag gebruiken. Psycholoog Rebecca Vandenabeele: „Al ligt het wel aan je gevoel voor humor. Je kunt het wel op een grappige manier doen. Belangrijk is dat je niet irritatie wekt.” Kijk even kritisch voor je iets uitspreekt of opschrijft: is het om op te scheppen? Haal dan die geveinsde klacht weg en own je succes.